27 жовтня 2020 року Велика палата Конституційного суду України у справі № 1-24/2020(393/20) за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон), кримінального кодексу України, ухвалила рішення № 13-р/2020, яким визнала такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), та втрачають чинність пп. 6, 8 ч.1 ст.11, пп.1, 2, 6-101, 12, 121, ч.1, ч.ч. 2-5 ст.12,ч. 2 ст. 13, ч. 2 ст. 131, ст. 35, абз. 2, 3 ч.1 ст. 47, ст.ст. 48-51, ч.ч. 2, 3 ст.52, ст.65 Закону, ст. 3661 Кримінального кодексу України.
20 листопада 2020 року Національним агентством з питань запобігання корупції в листі № 22-03/32174/20 (вх. ДПС №53919/5 від 23.11.2020) надані роз’яснення щодо реалізації повноважень уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) з питань запобігання та виявлення корупції після втрати чинності окремими положеннями Закону.
Відповідно до наданих роз’яснень, легітимність функціонування інституту уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) у системі запобігання та протидії корупції не зазнало змін. Залишаються чинними всі інші положення ст. 131 Закону, а саме:
- ч. 1, у якій передбачено утворення (визначення) уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) та визначено мету їхньої діяльності;
- ч.ч. 3, 4, у яких визначено місце керівника уповноваженого підрозділу;
- (уповноваженої особи) в організаційній структурі державного органу або органу місцевого самоврядування та гарантії незалежності його діяльності;
- ч. 5, у якій визначено повноваження Національного агентства приймати нормативно-правові акти з питань організації діяльності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи).
Відповідно до ч. 1 ст. 131 Закону метою діяльності уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) є організація та здійснення передбачених Законом заходів із запобігання та виявлення корупції.
Закон передбачає такі заходи запобігання та виявлення корупції:
- прийняття антикорупційної програми, змін до неї (ст. 19 Закону);
- запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням (розділ IV Закону);
- запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст.ст. 28 – 34, 36 Закону);
- дотримання правил етичної поведінки (розділ VI Закону);
- фінансовий контроль (ст.ст. 45, 521 Закону);
- організація роботи внутрішніх та регулярних каналів повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (ст.ст. 53, 531, 539 Закону);
- отримання та розгляд повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення (ст.ст. 53 – 532, 539 Закону);
- співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їх прав та гарантій захисту, передбачених Законом (ст. 533 – 539 Закону);
- надання працівникам відповідного органу чи юридичної особи або особам, які проходять у них службу чи навчання, чи виконують певну роботу, методичної допомоги та консультацій з питань щодо здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, захисту викривачів (ст. 539 Закону);
- заборона на одержання пільг, послуг і майна (ст. 54 Закону);
- своєчасне надання Національному агентству відомостей про притягнення осіб до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень для внесення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (ст. 59 Закону);
- забезпечення прозорості та доступу до інформації (ст. 60 Закону);
- своєчасне виявлення та скасування актів та правочинів, які видані, прийняті та укладені з порушенням вимог Закону (ст. 67 Закону).
Відповідно до ч. 5 ст. 131 Закону, Національне агентство наділене повноваженнями затверджувати Типове положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу), а отже, і визначати завдання, права та обов’язки уповноважених підрозділів (уповноважених осіб).
Наказом Національного агентства від 17.03.2020 № 102/20 затверджено Типове положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції (далі – Типове положення), яке є чинним та підлягає виконанню.
Отже, з огляду на положення ч. 1 ст. 131 Закону, уповноважені підрозділи (уповноважені особи) продовжують організовувати та здійснювати передбачені Законом заходи із запобігання та виявлення корупції.